Aukštyn kojom. Apie pavaras. (V dalis)

Aukštyn kojom. Apie pavaras

   Beveik visi šiuolaikiniai keliais važinėti skirti motociklai iš gamyklos išrieda su standartiniu pavarų perjungimo modeliu. Kaip jau turbūt visi esam įpratę, pavaros žeminasi kojelę spaudžiant žemyn, o aukštinasi keliant ją į viršų (one down five up). Esu tikras, kad ne visi naujokai žino, kad pavaras galima apversti ir viską daryti priešingai - žeminti pavaras keliant kojelę į viršų, aukštinti - spaudžiant žemyn.

Kodėl (ne)reikia versti bėgius? 

   Naujų lenktynininkų tarpe bėgių apvertimas į vadinamąjį “GP shift” modelį yra labai paplitęs. Beveik visi mano pažįstami sportininkai bėgius yra apvertę. Dauguma jų pavaras verčia todėl, kad taip “reikia”, todėl, kad su neapverstais bėgiais greitai nepavažiuosi. Dažniausiai tokia jų nuomonė niekaip nebūna pagrįsta, tiesiog toks būdas yra labiau paplitęs ir visi net nepagalvodami, reikia jiems to ar ne, pasiduoda kolegų įtakai. 

Ir vis dėlto kuo tai geriau ar blogiau? 

Pliusai

   Pagrindinis pliusas yra motociklo pavarų kontrolė važiuojant posūkiuose. Kai jūs įvažiuojate į posūkį ir lenkiat motociklą į kairę pusę, jums tampa labai sunku užkišti koją po bėgių perjungimo kojele ir pakelti ją aukštyn, dažnai stipriai pasvirus tiesiog nėra galimybių tai padaryti, nes batas jau siekia kelio dangą. Panaši problema atsitinka ir sukant į dešinę, posūkio metu jūsų kūnas būna pakibęs priešingoje pusėje nei yra bėgių perjungimo kojelė ir jums tampa sunku išlaikyti svorį dešinėje ir kartu užkišti koją įjungti aukštesnei pavarai. Dar vieną pliusą lenktynininkai įvardija kaip greitesnį pavarų permušimą – su šiuo argumentu nesutinku ir nemanau, kad važiuojant tiesiai yra skirtumas ar paspausti žemyn ar aukštyn, jeigu yra, reiktų gal kojas truputį pramankštinti…

Minusai

   Pirmas minusas su kuriuo teks susidurti, tai yra įpročių keitimas. Aš motociklu važinėju jau labai daug metų ir įprastas bėgių junginėjimas yra tiesiog įaugęs man į kraują ir smegenis. Kaip bebūtų, prie visko greit priprantama. Žmonės kalba, kad vos per kelias sesijas yra įprantama prie tokio pavarų keitimo modelio ir nenori net pagalvoti apie įprastą. Mano giliu įsitikinimu, didžiausias minusas yra streso faktorius. Turbūt sutiksite su manimi, kad paspausti bėgių kojelę yra kur kas lengviau nei ją pakelti užkišant koją. Kas būna tada, kai kuo įmanoma greičiau atlekiat į posūkį ir žinot, kad turit stabdyti kiek įmanoma vėliau? Tada būna daug adrenalino ir daug streso, o būtent šiuo metu turit viską padaryti užtikrintai ir labai greitai, sekundę pavėlavus tiesiog nesustosite ir “skrisite” iš trasos. Būtent dėl šios priežasties tokio bėgių perjungimo modelio aš nenaudoju ir renkuosi įprastą, su galimybe pavaras permušti lengviau kai to labiausiai reikia.

Kada norėčiau, kad mano motociklo pavaros būtų apverstos? 

   Galiu suskaičiuoti, kad yra trys vietos, kur man praverstų apversti bėgiai. Viena tokia vieta yra Nemuno žiede prie “ąžuolo”, kita - Estijoje, Auto24 ring trasoje ties ilgu posūkiu į kairę po starto-finišo tiesiosios ir trečia vieta - Vengrijoje, Pannonia ring’e, viename iš ilgų dešinių posūkių. Kaip tai išsprendžiau? Nemuno žiede jau praktiškai nevažinėju, tai ir spręsti neliko ką, Estijoje iš posūkio išvažiuoju kiek kita trajektorija nei norėčiau, Vengrijoje bėgį įmušu keliais metrais ankščiau nei reiktų. Ar tai mane daro lėtesniu? Nemanau. Man žymiai svarbiau laiku sustoti ir spėti susižeminti iki tinkamos pavaros, nes nespėjus galiu griūti, o nespėjęs pavaros paaukštinti tiesiog prarasiu kelias šimtąsias sekundės.

Kodėl motogp važiuoja su apverstais bėgiais? 

   Todėl, kad jie aukščiausio lygio profesionalai, jie yra tiek įgudę, kad jiems tas streso faktorius ko gero galioja mažiausiai, bet tai nereiškia, kad ir jūs būsit tokie. Būkim biedni, bet teisingi, nebūsim mes nei vienas motogp žvaigžde ir tik retas, kuris sugebėsime šį malonumą paversti savo darbu. Jeigu jau važiuojame savo malonumui, tai nepasiduokim masėms ir pasirinkime sau patogesnį būdą.
  • Jeigu šis tekstas jums buvo įdomus ir radote kažką naudingo - pasidalinkite!
  • Daugiau "motoreikalų" mano puslapyje Facebook, prenumeruokit.
  • Nuotraukos - Raminta Photos 
  • Susitiksime žiede! Justinas Kontrauskas

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Motociklo pavara. Perdavimas. (XII dalis)

Sportinis motociklas vs labai sportinis motociklas. (XI dalis)