Motociklo pavara. Perdavimas. (XII dalis)

Motociklo pavara. Perdavimas.

Trumpai ir labai paprastai pakalbėsime apie motociklo pavarą.

   Kaip žinia, sportiniai motociklai yra varomi grandine. Variklis per greičių dėžę suka grandinę, kuri žvaigždžių pagalba suka galinį ratą. Tiek grandinės tiek žvaigždės dėvisi, jas reikia keisti. Žmonės kalba, kad reikia keisti tik visą komplektą kartu, aš manau, kad galima keisti ir atskirai. Kalbėsim apie tai, ką galima įdėti kito, ko nenumatė motociklo gamintojas ir kaip tai įtakoja motociklo darbą.

Žvaigždės, grandinė. 

   Šių dalių yra įvairių tiek dydžiais, tiek medžiagomis, iš kurių dalys pagamintos. Populiariausios žvaigždės būna plieninės ir aliumininės. Grandinės ir žvaigždės turi skirtingus pločius ir žingsnius. Skirtingi motociklai, dažnai pagal savo galingumą, naudoja skirtingų išmatavimų žvaigždes bei grandines. Kiekviename motociklo žinyne (user/service manual) jūs rasite, kokio žingsnio bei pločio yra jūsų motociklo grandinė ir žvaigždės. Populiariausi šių komponentų pločiai žymimi taip: 520, 525, 530. Ką reiškia šie skaičiai?

   Pirmas skaičius (5xx) nurodo grandinės bei žvaigždžių narelių/dantukų žingsnį (kokiu atstumu dantukas nutolęs nuo sekančio dantuko ir pan.) Antras skaičius (x20/x25/x30) nurodo grandinės/žvaigždžių plotį. Kuo skaičius mažesnis, tuo jos siauresnės. Iš mano išvardintų grandinių/žvaigždžių 520 bus siauriausios, o 530 bus plačiausios. Natūralu, kad storesnė grandinė turėtų būtų stipresnė ir ilgaamžiškesnė, bet nebūtinai. Kadangi 520 dydis yra plačiai paplitęs motosporte, būtent šio dydžio grandinės yra gaminamos labai tvirtos, dažnu atveju tvirtesnės ir brangesnės už 525 ir 530. Pvz., jūs galite nusipirkti pigią 530 ir brangią 520, pastaruoju atveju gausit tvirtesnę ir ilgaamžiškesnę lengvą ir ploną grandinę.

Perdavimo santykis (gearing ratio).

   Perdavimo santykį tarp jūsų motociklo greičių dėžės ir galinio rato nusako žvaigždučių dydis. Šis santykis (ratio) matuojamas dalijant didžiosios žvaigždės dantukų skaičių iš mažosios. Pvz., mano motociklo priekinė žvaigždutė yra 15 dantukų, o galinė 49, vadinasi mano motociklo perdavimo santykis yra 3.266. 

Kas priklauso nuo šių skaičių?

   Tai tiesiogiai įtakoja jūsų motociklo akceleraciją bei maksimalų greitį. Kuo didesnis gearing ratio skaičius, tuo didesnę akceleraciją jūs gaunat, bet mažesnį maksimalų greitį. Kuo ratio mažesnis, tuo mažiau turit akceleracijos, bet daugiau maksimalaus greičio. Labai paprasta susigaudyti prisimenant bėginius dviračius, užmetus grandinę ant mažiausios priekinės žvaigždės ir didžiausios galinės, jūs galite nesunkiai įvažiuoti į statų kalną, bet sunkiai pasiekti didelį greitį. Fizika visur ta pati.    

   Taigi įsivaizduokime, kad turime standartinį 600cc sportinį motociklą. Išvažiuodami iš posūkio turime mažiau traukos nei norėtume. Keičiame gearingą, didiname perdavimo santykį ir gauname daugiau sukimo momento į galinį ratą, vadinasi turime daugiau “smarvės” posūkio išėjime, bet greičiau “baigiasi motociklo bėgis”.
nuotr. skolinta iš google.lt

Ar galima pakeisti grandinės ir žvaigždžių parametrus ir kodėl tai daroma?

   Jeigu mūsų motociklas skirtas važiuoti 530 dydžio grandine/žvaigždėmis, bet mes uždėsime 520? Tokiu būdu mes šiek tiek sumažinsime varančiųjų komponentų svorį, kuris mažins galios nuostolį perdavimo metu. Mūsų motociklo variklis turi tam tikrą galią kurios pagalba sukamas galinis ratas, kadangi galinis ratas su varikliu (greičių dėže) yra sujungtas su grandine, mes turim galios nuostolį dėl papildomų komponentų. Kuo tie komponentai lengviau išjudinami, tuo tas nuostolis mažesnis. Pvz., mes uždėsime pusantro metro grandinę, kuri svers 5 kg ir uždėsime tokio pačio ilgio grandinę, kuri bus plonesnė ir lengvesnė. Kurią iš šių grandinių pasuksime lengviau?  Atsakymas į klausimą, ar galima pakeisti storesnę grandinę į plonesnę yra taip. Ir tai labai populiaru tarp sportinių motociklų, tai yra pats pirmas mano darbas nusipirkus naują sportinį motociklą. Dar viena akivaizdi tokio upgrade nauda yra žvaigždžių pasirinkimas. 520 žingsnio žvaigždžių yra visa galybė, jų pagalba galite nesunkiai kaitalioti savo motociklo gearingą tiesiog trasoje vos per keliolika minučių. 

Kada yra keičiamas gearingas? 

   Čia jau kiekvieno motociklisto reikalas. Profesionalai gearingą keičia priklausomai nuo trasos, aš keičiu tik atsižvelgdamas ar tai greita ar lėta trasa. Pvz. Aukštadvario kartodrome man reikia staigiai išvažiuoti iš labai lėtų posūkių (kai kurie įveikiami beveik sustojus) ir man nereikalingas didelis maksimalus greitis, aš galiu drąsiai dėti mažesnę žvaigždutę į priekį ir didesnę į galą. Žinoma persistengęs galiu padaryti taip, kad nespėsiu mušinėti bėgių ten, kur galiu važiuoti ta pačia pavara. Apibendrinant, reikia skaičiuoti, bet neapsiskaičiuoti. 
Kadangi fizika nėra mano stiprioji pusė, prašau nepykti jeigu tekste pavartotos sąvokos nėra visai tikslios ar kažkurioje vietoje netinkamai išsireiškiau. Tikiuosi tekstas bus pakankamai suprantamas. Ačiū.
Jeigu radote naudongos informacijos, prašau paspausti like ir pasidalinti straipsniu Facebooke, tai padeda tekstui pasiekti platesnę auditoriją. 
Susitiksime žiede! Justinas Kontrauskas #32

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip aš perku motociklą? (XIV dalis)

Sportinis motociklas vs labai sportinis motociklas. (XI dalis)