Ar krosinis su asfaltinėmis padangomis yra supermoto?


Ar krosinis su asfaltinėmis padangomis yra supermoto? 

   Iš pirmo žvilgsnio supermoto motociklas yra tiesiog krosinis motociklas su asfaltu važiuoti skirtomis padangomis. Būtent tokį supratimą turi dauguma motociklininkų, kurie su šia motociklų rūšimi nėra artimai susipažinę. Rašydamas šį tekstą noriu supažindinti su supermoto šiek tiek iš arčiau. 

Ratai, padangos

   Taigi kuo iš esmės skiriasi sportinis supermoto motociklas nuo krosinio motociklo. Svarbiausias skirtumas - ratai ir padangos. Krosiniai motociklai naudoja didelius ir plonus ratus su padangomis skirtomis važiuoti išskirtinai tik bekelėje. Nors supermoto važiuojama tiek asfaltu, tiek bekele, tačiau padangos naudojamos tik asfaltinės. Bekelė supermoto varžybose sudaro tik iki 30% visos trasos. Su krosinėmis padangomis ant asfalto ilgai nepavažiuotume, jos sudiltų tiesiog žaibiškai, priešingai nei asfaltui skirtos padangos dyla bekelėje. Sportiniuose supermoto motocikluose naudojamos gana plačios asfalto dangai skirtos padangos. Gale naudojame 5 arba 5.5 pločio ir 17 colių skersmens ratus (tokie ratai naudojami 600-750cc žiediniuose motocikluose), priekyje naudojame 16-17 colių ratus. 

Stabdžiai

   
Krosniniuose motocikluose naudojami maži, silpni stabdžiai. Važiuojant asfaltu po stipresnio stabdymo tokių stabdžių nelieka, jie tiesiog perkaista ir nestabdo. Supermoto motocikluose priekyje montuojamas vienas ne mažesnis nei 300 mm diametro diskas arba du mažesni. Taip pat vietoje įprastai naudojamo vieno stūmokliuko stabdžių suporto montuojami 4-is ar net daugiau stūmokliukų turintys suportai. Padidinus stabdžių dydį ir efektyvumą reikia padidinti ir stabdžių pompą (master cilindrą). Galiniai stabdžiai dažniausiai lieka standartiniai (tokie kaip krosinių motociklų), nes ant asfalto jie naudojami kur kas silpniau nei priekiniai.
 

Amortizacija, geometrija

   Krosinio motociklo amortizacija pritaikyta sugerti itin didelius smūgius, nors supermoto motociklai važiuoja ne tik asfaltu, važiuoklė žymiai labiau fokusuota būtent ties asfalto danga. Supermoto motociklų amortizatoriai būna trumpesni, jų eiga mažesnė ir važiuoklė kur kas kietesnė. Lenktynės vyksta mažose trasose su daugybe posūkių, motociklas stačioje padėtyje praktiškai nebūna niekada. Kad kuo greičiau galėtume motociklą perversti iš vienos pusės į kitą, mums reikalinga trumpesnė bazė (trumpesnis atstumas tarp ratų ašių), tam naudojami kitokių charakteristikų priekinių šakių tilteliai ir trumpesnė bei platesnė galinė šakė. Tilteliai keičia priekinių šakių ir rato padėtį, galinė šakė trumpina motociklo bazę ir palengvina plataus rato keitimą.

Elektronika, variklis

   
Supermoto motocikai nėra labai galingi, dažnai jie naudoja tokius pačius variklius kaip ir krosiniai motociklai, bet krosinis motociklas turi didesnius ratus, yra lengvesnis ir važiuoja didelio sukibimo neturinčia danga. Važiuojant asfaltu norisi didesnės galios. Sukibimas su asfaltu naudojant slick tipo padangas yra labai didelis, su mažai galios turinčiu varikliu išvažiavus iš posūkio mes galime drąsiai sukti visą gazą ir laukti kol pasieksime norimą greitį visiškai neprarasdami sukibimo, todėl šioje vietoje galime stipriai pagreitėti panaudodami milžinišką sukibimo rezervą ir duodami kur kas didesnę galią į galinį ratą. Motociklų varikliai būna stipriai tobulinami, keičiamos kuro įsiurbimo ir išmetimo dalių charakteristikos, programuojami motociklo kompiuteriai. Motociklų galia padidėja iki ±30% ir sukibimas gali būti išnaudotas geresniam rato įveikimo laikui. Turint gerą sukibimą ir didelės kubatūros cilindrus (dažnu atveju varikliai būna vieno 450cc cilindro) mes turime labai didelį variklio pasipriešinimą (vadinamą engine braking), žeminant pavaras galinis ratas yra tiesiog blokuojamas, jis pradeda šokinėti, praranda sukibimą mums taip reikiamu įvažiavimo į posūkį metu. Tam supermoto motocikluose yra naudojamos slystančios sankabos sistemos. Be tokios sankabos važiuoti praktiškai neįmanoma, todėl tai yra būtinas atributas šio tipo motociklams. Jeigu motociklas leidžiamas iš gamyklos supermoto modifikacijos, jis dažnai tokią sankabą jau turės standartinėje komplektacijoje ir papildomai rūpintis nereikės, bet jeigu supermoto gaminsite iš krosinio ar enduro tipo motociklo - šios investicijos neišvengsite.

Ar verta gaminti supermoto iš krosinio motociklo? 

   Taigi reziumuojant - krosinis motociklas nuo supermoto skiriasi beveik viskuo. Ar viskas reikalinga pradedančiam vairuotojui, čia jau kitas klausimas. Bet nusipirkus krosinį motociklą vien pakeisti jam ratus tikrai neužteks. Būtinos modifikacijos bus - ratai, stabdžiai, tilteliai, sankaba, perdavimas ir važiuoklė. Šios dalys yra tikrai brangios, todėl aš linkęs nerekomenduoti pirkti krosinio ar enduro motociklo ir iš jo daryti supermoto. Visais atvejais pigiau ir paprasčiau bus įsigyti motociklą jau iš gamyklos išėjusį su supermoto modifikacija arba rasti pilnai perdarytą motociklą. 
Nuotrauka - RamintaPhotos

   Nuotraukose matomas motociklas yra mano komandos draugo. Šis motociklas turi praktiškai viską, ką įmanoma turėti supermoto motocikle. Motociklas yra konkurencingas važiuoti aukčiausio lygio varžybose, tokios modifikacijos motociklai dalyvauja pasaulio čempionate. Mano motociklas yra kur kas paprastesnis, jis nuo gamyklinio beveik niekuo nesiskiria, turi tik keletą smulkių patobulinimų padedančių man jaustis patogiau. 

Gero ateinančio sezono, kad laukimas neprailgtų! 
  • Jeigu šis tekstas jums buvo įdomus ir radote kažką naudingo - pasidalinkite!
  • Daugiau "motoreikalų" mano puslapyje Facebook ir Instagram prenumeruokit.
  • Nuotraukos - Raminta Photos 
  • Susitiksime trasoje! Justinas Kontrauskas

Komentarai

  1. Thank u share your article, padangos internetu Did you realize that in the current Lithuanian tire market, most of the tires sold are utilized or retreaded tires? We draw your consideration and encourage you to consider cautiously about the thing you are attempting to do when evolving tires and to judiciously compute and design your financial plan for the buy.

    AtsakytiPanaikinti

Rašyti komentarą

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip aš perku motociklą? (XIV dalis)

Motociklo pavara. Perdavimas. (XII dalis)